Od ledna 2012 byla zahájena implementace reformy pomoci osobám v hmotné nouzi (HN), která zahrnovala hluboké změny organizačního charakteru i změny v parametrech poskytování sociální pomoci v HN. Cílem naší monografie bylo zachytit situaci právě v oblasti poskytování sociální pomoci lidem v HN na kontaktních pracovištích Úřadu práce ČR (ÚP ČR) a obcích tak, jak vypadala krátce po zahájení reformy. Zaměřili jsme se zejména na rozbor faktorů ovlivňujících úspěšnost implementace reformovaných sociálních politik do praxe. Pozornost jsme rovněž věnovali typům pojetí sociální pomoci, která v nových podmínkách pracovníci agendy HN uplatňovali, včetně toho, zda a jaká dilemata tito pracovníci při práci s klienty pociťovali.
Výsledky výzkumu (86 polostrukturovaných rozhovorů s řadovými a vedoucími pracovníky vybraných referátů HN při Kontaktním pracovišti ÚP ČR - KoP ÚP ČR - a sociálních odborů obcí) poukázaly na to, že ani čtyři měsíce po zahájení reformy nebyly zajištěny základní podmínky pro její úspěšné převedení do praxe: mezi pracovníky první line i jejich nadřízenými panovala nejistota až konflikt ohledně cílů reformy; pracovní a organizační podmínky téměř znemožňovaly poskytování komplexní sociální pomoci; pracovníci první line na ÚP ČR často čelili dilematu, zda na vlastní náklady (přesčasy, vyčerpání) nadále působit jako sociální pracovníci, či se podvolit očekáváním svých nadřízených a akceptovat roli pouhých administrátorů dávek v HN.
Sociální pomoc poskytovaná za této situace lidem v HN, a to jak na pracovištích ÚP ČR, tak na obcích se primárně orientovala na překonání některých osobních deficitů lidí v HN poskytnutím dávky či poradenstvím. Další formy pomoci (tj. učení a působení na problémové interakce) byly využívány pouze příležitostně. Výsledky monografie lze mj. využít jako východisko pro diskusi o optimálním vyladění procesu implementace s ohledem na zvýšení pravděpodobnosti dosažení cílů reformy.
Celý text monografie lze zdarma stáhnout z webových stránek VÚPSV.