Cílem tohoto článku je představení jedné z brněnských vyšších odborných škol sdružených v Asociaci vzdělavatelů v sociální práci (dále jako ASVSP) nacházející se v samém centru jihomoravské metropole. Rádi bychom tímto počinem přispěli k informovanosti o dění a novinkách v ASVSP. Jsme přesvědčeni, že naše škola si zaslouží pozornost čtenářů časopisu Sociální práce / Sociálna práca z mnoha důvodů. Je pro nás důležité navazování na tradici, zároveň však sledujeme soudobé tendence ve vzdělávání budoucích sociálních pracovníků a na jejich základě modifikujeme strukturu praktického vzdělání i curricula. Zaměřujeme se primárně na postupný přechod od kompetenčního modelu sociální práce směrem k modelu reflexivnímu, reagujícímu na mezinárodní trendy i výzvy, které do systému vzdělávání i sociální práce přináší postmodení doba. K tomuto trendu nám již od 1. července 2012 napomáhá dvouletý projekt „Inovace systému praxí“.
Zřizovatel školy, Českobratrská církev evangelická, vnímá jako jeden ze základních nosných pilířů svého poselství diakonii, tj. péči a službu potřebným a s tím spojenou potřebu vzdělávání pracovníků pomáhajících profesí. To se stalo impulzem k založení Evangelické akademie v Brně 1. července 1992. S přihlédnutím k legislativnímu vývoji bylo k 1. září 1996 otevřeno vyšší odborné studium sociálně právní. Za více než 20 let činnosti prošla škola mnoha vývojovými etapami. Vzhledem k rozsahu tohoto textu je nebudeme blíže analyzovat. Pozastavíme se nad současností, přičemž se pokusíme vystihnout především to, co považujeme za specifika naší školy.
Jak jsme již uvedli výše, prochází v těchto letech systém vzdělávání na EA VOŠ procesem výrazných inovací. Hledáme cesty zkvalitnění výuky tak, aby pružněji reagovala na potřeby praxe. K tomu nám napomáhají kolegové, kteří kromě vyučování na naší škole působí rovněž jako sociální pracovníci v rozličných organizacích. Neopomíjíme ani nutnost prohloubení teoretických znalostí. Děje se tak mimo jiné díky novým publikacím ve školní knihovně. Prolnutí teorie a praxe považujeme v koncepci naší školy za klíčové. Přičemž studentky a studenty (dále jen studenti) učíme vnímat praxí nabité zkušenosti prizmatem teorií a metod sociální práce, práva, etiky a dalších klíčových předmětů. Jako škola menšího kapacitního rozsahu (na naší škole studuje zhruba 90 studentů) klademe důraz na individuální přístup a podporujeme je v reflexivním vnímání jejich profesního působení. Uvědomuje si potřebu mezinárodních kontaktů. Studujícím nabízíme zahraniční stáže ve Finsku a Německu, skupinové i individuální podoby. Řadu těchto aktivit studentům nabízíme právě díky probíhajícímu projektu „Inovace systému praxí“, který je financován z evropského sociálního fondu Operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost. Neopomíjíme rovněž křesťanské zázemí a hodnoty, na nichž stavíme. Studenti mají možnost navštěvovat pravidelné bohoslužby, ve škole je jim i pedagogickému sboru k dispozici spirituálka. Působí zde rovněž výchovná poradkyně a samozřejmostí jsou i supervize praxí.
Co konstatovat závěrem? Stejně jako jiné vyšší odborné školy obdobného zaměření hledáme nové cesty oslovování potenciálních studentů, kteří by měli zájem pomáhat v budoucnu lidem v obtížných životních situací prostřednictvím sociální práce. Jsme si vědomi, že se jedná o nesnadnou profesi vyžadující kromě naplnění kvalifikačních předpokladů i nemálo osobnostních kvalit. Přesto bychom byli rádi, kdyby naši absolventi vnímali sociální práci nejen jako profesi, ale též jako poslání a službu a byli vnímaví k duchovním potřebám klientů. Tuto myšlenku se snažíme do naší práce promítat i my, pedagogové vyučující na EA VOŠ Brno.