Obecně prospěšná společnost Rytmus je možná jedinou organizací v ČR, která zajišťuje hodnocení kvality sociálních služeb, a to přímým zapojením jejich potencionálních uživatelů, samotných lidí s postižením. Jedná se o nezávislá hodnocení, tzv. klientské audity, které poskytují konkrétní informace o tom, co lidé od služeb očekávají, co potřebují a jak jim lze na základě takto zjištěných potřeb zlepšit kvalitu života.
První klientské audity realizoval Rytmus v roce 2010 v rámci projektu Od klienta k občanovi, jehož hlavním cílem bylo posílení práv lidí s mentálním postižením. Rytmus vybral zájemce z řad lidí s potížemi v učení, kteří prošli speciálním školením, jež je připravilo na hodnocení služeb poskytované v zařízeních pro osoby se znevýhodněním. „Myšlenkou auditů jsme se inspirovali od rakouské organizace Atempo, vytvořili jsme ale vlastní způsob hodnocení. Díky auditu lze získat cenné informace a zpětné vazby od lidí, kteří se mohou kdykoliv stát klienty těchto zařízení,“ říká Pavla Baxová, ředitelka Rytmus, o.p.s.
Auditoři se při hodnocení zaměřují na zjišťování podmínek, ve kterých klienti žijí jako je například funkčnost a vzhled obytných nebo společenských prostor. Dále zjišťují, jak je to s možnostmi volby stravy, způsobu trávení volného času, příležitostí k dalšímu vzdělávání nebo získávání zaměstnání. V hodnotících zprávách je vždy uveden popis prostředí a nezávislé komentáře auditorů: „Budova je docela velká, stojí na kopečku na kraji města u lesa. Už zdálky je vidět mříže na oknech, to docela kazí dojem a vypadá to jako vězení. Je to nutné z bezpečnostních důvodů nebo jde o pozůstatek z minulosti?“ Druhou částí hodnotící zprávy jsou rozhovory s vybranými klienty. Auditoři kladou klientům otázky, jež se soustřeďují zejména na zachycení běžných věcí v životě dotazovaných lidí: „Kdo plánuje společný program? Můžete si vybrat, co chcete dělat? Pomůže Vám někdo dělat, co Vás baví? Můžete si sami uvařit? Jak Vám říkají pracovníci? Jak Vy oslovujete personál?“ aj. Návštěvy v zařízeních doprovázejí pracovníci Rytmusu, jejichž úkolem je zapsat odpovědi klientů a vyjádření hodnotitelů. Výsledná zpráva obsahuje doslovná vyjádření auditorů, aby byla zachována autenticita pohledu. „No asi by mě to tady nebavilo sem chodit denně. Myslím, že je lepší pracovat za peníze. Třeba na dvě hodiny denně. To jde taky.“
Koncem listopadu letošního roku si audit kvality sociálních služeb objednal také Denní a týdenní stacionář Jihlava. Hlavním důvodem, proč se na Rytmus obrátili, bylo získání nezávislého pohledu na jejich služby. S výsledkem jsou dle slov paní ředitelky Evy Pohořelé spokojeni, neboť zjistili, na co se v práci s klienty více zaměřit. „Máme srovnání s inspekcí sociálních služeb, která klade velký důraz na správnost byrokratických postupů při tvorbě a nakládání s dokumenty. Klientský audit je naproti tomu o uživatelích služby.“
Audity prošlo na 12 zařízení, převážně chráněná bydlení a domovy pro osoby se zdravotním postižením (DOZP). Rytmus, o.p.s. aktuálně nabízí audity sociálních služeb jako placenou službu. V případě zájmu či potřeby dalších informací kontaktujte Pavlu Baxovou na e-mail: pavlab@rytmus.org.