Fairtradová káva nebo čaj, bábovka z domácích vajec a fairtradového cukru, mléko a sýry od lokálních farmářů. Takové dobroty posnídalo zhruba pětadvacet lidí, kteří se v sobotu sešli na společném pikniku v Praze na Letné. Dali tak najevo, že podporují produkty, za něž pěstitelé dostali spravedlivě zaplaceno a při jejichž výrobě byl brán ohled na životní prostředí a nebyla zneužita dětská práce.
Piknik s názvem “Férová snídaně ve vašem městě” proběhl v Praze na Letné poprvé. Snídalo se po celé republice, a to na více než stovce míst. Stalo se tak na Světový den pro fair trade. “Byl to příjemný piknik za dobrou věc, nálada pohodová, počasí jak vymalované. Bylo nás kolem pětadvaceti, každý něco přinesl – fair-bio kávu a čaj, bábovku s fairtradovou čokoládou, férový banánový dort, domácí chléb, farmářský bio-džem. Těsně před naším příchodem byla v parku shodou okolností posekána tráva, z čehož měli radost ti, kteří si po snídani zahráli kroket,” uvedla k sobotní akci v Praze na Letné Stanislava Veselková, organizátorka místní Férové snídaně.
Snídani na Letné pořádala nedaleko sídlící Obec křesťanů, která je jedním z prodejních míst produktů Fair trade. „Do akce se zapojuje stále více lidí, to svědčí o rostoucím zájmu spotřebitelů o spravedlivě obchodované produkty a o to, kdo a za jakých podmínek pro ně například kávu nebo kakao pěstuje," sdělil koordinátor Férové snídaně Stanislav Komínek z neziskové organizace NaZemi, která akci zastřešuje. „Letos se na podporu lokálních a fairtradových pěstitelů piknikovalo na více než 100 místech republiky, počet míst se tak za poslední dva roky zdvojnásobil," doplnil Komínek.
Zájem o fair trade lze vyčíst i ze stále rostoucího prodeje těchto výrobků. Čeští spotřebitelé nakoupili vloni výrobky s certifikací Fairtrade v hodnotě 174 milionů korun. Maloobchodní obrat se oproti roku 2012 zvýšil o celých 80 %. „Výrobky se známkou Fairtrade jsou pro spotřebitele stále dostupnější. To je rozhodující faktor, který vloni ovlivnil rekordní nárůst spotřeby. Fairtradové produkty jsou dnes k dostání ve většině maloobchodních a kavárenských řetězců,“ upřesnila Hana Chorváthová z organizace Fairtrade Česko a Slovensko, která pravidelně tato data zvěřejňuje.
Nejoblíbenějším fairtradovým produktem u nás zůstává káva. Při porovnání výsledků průzkumu spotřebitelského chování, který opakovaně v letech 2010 a 2013 provedla organizace
NaZemi, vyplývá, že znalost loga Fairtrade mezi českou populací vzrostla za toto období o 45 %. Zatímco v roce 2010 toto logo znalo 15,9 % dotázaných, v roce 2013 to již bylo 23 %. Další informace o Férové snídani ve vašem městě naleznete na
www.ferovasnidane.cz.
Zdroj: NaZemi
Fair trade je způsob obchodu, který dává drobným pěstitelům, řemeslníkům i zaměstnancům ze zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky možnost uživit se vlastní prací za důstojných podmínek. Pokud si český spotřebitel koupí fairtradový výrobek, dává tak přednost výrobkům, za nimiž nestojí zneužívání dětské práce, nelidské pracovní podmínky, či devastace životního prostředí. www.fairtrade.cz