Přísné tresty, různé zákazy, ponižování a křik. Takhle si mnohé děti představují reakci svých rodičů na vysvědčení. Odborníci na Lince bezpečí opět zaznamenali zvýšený počet telefonátů dětí a dospívajících, kteří mají z posledního školního dne hlavně strach.
V červnu volají na Linku bezpečí s obavami z toho, jak budou rodiče na známky reagovat, v průměru čtyři děti denně. Některé z nich dokonce uvažují o útěku z domova. „Ve dnech nejblíže k vysvědčení nás kontaktují především děti, pro které na poslední chvíli nedopadly známky tak, jak si představovaly, a je to pro ně zklamání a neví, co to bude znamenat doma,“ vysvětluje vedoucí Linky bezpečí Peter Porubský.
Pro rodiče platí, že křik a hádky nic nevyřeší a že by se měli zaměřit hlavně na to, co dítě zvládlo. „Na režimu, aby se podobná situace v příštím roce neopakovala a dítě si známky zlepšilo, se můžou vždy domluvit,“ doplňuje sociální pracovní Linky bezpečí Honza Kaňák.
Odborníci Linky bezpečí upozorňují na to, že špatné známky nemusí vždy znamenat menší snahu dítěte ve škole. Můžou být indikátorem toho, že ve školním prostředí není něco v pořádku. „Rodiče by se měli spíše zajímat o příčiny zhoršených známek, které mohou poukazovat na špatné vztahy ve třídě, šikanu, případně na speciální vzdělávací potřeby dětí. Prospěch dítěte mohla ovlivnit i situace v rodině, proto by se měli rodiče při své reakci na vysvědčení zamyslet i nad tímto,“ říká Peter Porubský.
Pro většinu rodin představují prázdniny náročné období. V době, kdy se se očekává, že většina rodin spolu tráví více času, vyplouvají rodinné problémy na povrch – ať to jsou doznívající potíže se školními výsledky, trávení dovolené či vztahy mezi členy rodiny. Kvůli rodinným vztahům volá během prázdnin 21 dětí denně, kvůli osobním problémům 14. Prázdniny jako problematické období se objevují i v telefonátech klientů na Rodičovskou linku.
Kam se obrátit o pomoc?
Děti se mohou obrátit se svými problémy na Linku bezpečí. Telefonní číslo 116 111 funguje nonstop a bezplatně jak pro volání z pevných linek, tak i z mobilních telefonů. Děti o sobě nemusejí sdělovat žádné osobní údaje, pokud samy nechtějí. Odborně vyškolení konzultanti si s nimi budou povídat o každém problému nebo trápení. Kromě čísla je k dispozici i E-mailová poradna pomoc@linkabezpeci.cz nebo Chat na adrese http://chat.linkabezpeci.cz.
Rodiče mohou využít služeb Rodičovské linky, na tel. číslech 606 021 021, 840 111 234 (bílá linka, u níž je hovor účtován zvýhodněným tarifem 1,60 Kč/min včetně DPH), která jsou v provozu po, st, pá od 13:00–16:00h. a út, čt od 16:00–19:00h. Nebo mohou požádat o pomoc v obtížných rodinných situacích prostřednictvím emailové poradny pomoc@rodicovskalinka.cz, kde dostanou nestranné odpovědi a další odborné rady, nejpozději do 3 pracovních dnů.
- převzato z tiskové zprávy Linky bezpečí -
____________________
Linka bezpečí je největší a nejstarší dětská krizová linka v České republice, dostupná na mezinárodním čísle 116 111. Poskytuje pomoc a poradenství dětem a mladistvým, kteří se ocitnou v tíživé životní situaci. Kromě telefonického kontaktu lze využít rovněž online služby. Odborní konzultanti se věnují také rodičům a pedagogům na speciální Rodičovské lince. Jako jediná u nás je Linka bezpečí k dispozici nepřetržitě a zdarma z mobilních telefonů i pevných linek. Denně přijme přes 700 telefonátů.