Kanál SP na YouTube SP na Facebooku SP na Floowie

Úvod » »

Otevřete knihy všem dětem, vzkázala Ministerstvu školství organizace Amnesty International

ilustrační foto

Vydáno před 12 lety

Již pět let uplynulo od doby, kdy Evropský soud odsoudil segregaci romských dětí na českých školách a tyto děti se stále potýkají s diskriminací. Tak lze schrnout fakt, na který se pokusily upozornit organizace Amnesty International (AI) a Evropské centrum pro práva Romů (ERRC) na happeningu nazvaném Čas se krátí: Otevřete knihy všem dětem, který se uskutečnil 8.11.2012 před budovou Ministerstva školství v Praze. Začal symbolicky za pět minut dvanáct.

Zdroj: Amnesty International

Aktivisté z AI a ERRC se pokusili otevřít symbolickou pyramidu vytvořenou ze zavřených knížek, jež představovaly diskriminaci, kterou romské děti zažívají v českém školství. "Školy velmi často přistupují k romským dětem jako k těm, se kterými a priori budou problémy, které jsou už a priori nepřizpůsobivé a nemají zájem o vzdělávání," řekla Barbora Černušáková z Amnesty International. Ministerstvo školství se v této souvislosti hájí, že dle zprávý České školní inspekce se počet romských dětí na praktických školách snižuje. Jedná se prý ale o běh na dlouhou trať.

Amnesty International (AI) a Evropské centrum pro práva Romů (ERRC) společně připravují výzkumnou zprávu týkající se přístupu romských dětí ke vzdělání. Publikace shrnuje poznatky z terénního výzkumu a obsahuje konkrétní doporučení, k nimž AI a ERRC vyzývá českou vládu v souladu s rozsudkem Evropského soudu pro lidská práva (ECHR). „Bez přístupu ke vzdělání na dobré úrovni a v hlavním vzdělávacím proudu nebudou mít Romové možnost uniknout bídě a diskriminaci ve společnosti. Dokud nebude desegregace a prosazování rovného přístupu ke vzdělání prioritou českého školství, nepodaří se prolomit bludný kruh diskriminace,“ říká Dezideriu Gregely, výkonný ředitel Evropského centra pro práva Romů.

Pět let poté, co ECHR v kauze D. H. versus Česká republika potvrdil, že romské děti jsou v českém školském systému nepřímo diskriminovány, tento stav nadále přetrvává. Tisíce dětí tak čelí v segregovaných školách mizivým vyhlídkám na lepší vzdělání a budoucí pracovní uplatnění.

Zdroj: Amnesty International, ČT24

Foto: Amnesty International



Sdílet text:

0

Diskuze

Všechny komentáře

Zatím nebyl vložen žádný komentář

Vložit komentář

zapište číslo číslovkou: osm

... všechny zprávy

Nabídka nových knih

obalka
Psychoterapeutická ...
Stočesová; Čáp
obalka
Život je příliš ...
Alain Samson
obalka
Teorie terapie ...
Carl R. Rogers
obalka
Věčná touha ...
Bärbel Wardetzki
obalka
Strach z nemocí
Morschitzky; Hartl
obalka
Psychologické typy
Carl G. Jung
obalka
Vazba v psychoterapii
David J. Wallin

... kompletní nabídka

© 2014, časopis Sociální práce/Sociálna práca | … vstup do administrace