Co se skrývá za výrazem case management, se pokusil osvětlit seminář organizace Podané ruce, který se jmenoval příznačně tedy Case management. Uskutečnil se 13. a 14.12.2012 v Cafe Práh v Brně.
Hned v úvodu čtvrtečního bloku promluvil Mgr. Pavel Nepustil z pořádajícího sdružení Podané ruce. „Case management není žádná zázračná metoda, je to "pouhá" sada postupů a nástrojů, na které je dobré myslet, když pomáháme lidem s větším množstvím prolínajících se problémů. Pokud je člověk bez domova, pije alkohol, nemá práci a je proti němu vedeno trestní stíhání za neplacení výživného, samozřejmě můžeme rozsekat celou jeho situaci na jednotlivé problémy a řešit je zvlášť, ale to nebývá efektivní,“ vysvětlil Nepustil podstatu toho, o co se case management snaží. Tedy o koordinovanou péči o klienta s komplexním přístupem ke každému jednotlivci.
Následně vystoupila Helene Vollard z Holandska,která představila case management, jak je aplikován v její organizaci De Regenboog v Amsterdamu. „Tuto organizaci osobně znám, byl jsem se v ní podívat, patří k evropské špičce v práci s marginalizovanými skupinami osob,“ dodává Nepustil. Odpoledne profesor Musil z Masarykovy univerzity přednesl příspěvek o vytváření sítí podpory, což je důležitá součást case managementu.
Druhý den poskytl více prostoru samotným účastníkům: „Design druhého dne jsme vytvořili podle přihlášených příspěvků, ale záměrně jsme dali autorům jen málo času na jejich přednesení. O to větší prostor jsme dali diskusi. Po každém příspěvku reagoval tzv. konverzační partner a po něm zasedl před účastníky "reflektující tým" složený ze zástupců MPSV, Úřadu vlády, univerzit, samospráv a poskytovatelů služeb. Po něm dostali prostor i ostatní účastníci,“ popisuje Nepustil.
Seminář reagoval na situaci v České republice, kde není case management rozvinutý a systematicky se mu věnuje pouze několik organizací. „Cílem je podpořit rozvoj takových způsobu práce s lidmi, které budou vnímavé k jejich komplexní situaci a povedou k zapojování dalších zdrojů podpory. Cílem je ale také povzbuzení sociálních pracovníků k tomu, aby namísto administrativy více přemýšleli o složitých situacích svých klientů, aby vstali od stolu a setkali se s klienty v jejich přirozeném prostředí, aby prosazovali práva svých klientů a neztráceli s nimi kontakt, i když nepřijdou jednou nebo dvakrát na schůzku,“ vysvětluje Nepustil, proč se do pořádání tohoto semináře pustili. Zájem je velký, protože brněnského semináře se zúčastnilo více než 60 lidí z celé republiky.
Martin Kopáček