Zařízení Vincentinum navazuje svými službami na dlouhou tradici pražského ústavu Vincentinum, založeného Spolkem svatého Vincence z Pauly koncem 19. století. V počátcích byla hlavním posláním péče o lidi nejubožejší – chudé, opuštěné, všemožně postižené, nevyléčitelně nemocné, o které nikdo neměl zájem. V 60. letech 20. stol. se zařízení přestěhovalo do Šternberka a v posledních létech prošlo transformací a bylo zaregistrováno podle §48 jako Domov pro osoby se zdravotním postižením. Cílovou skupinu tvoří především osoby s mentálním postižením a osoby s kombinovaným postižením, t.j. osoby s mentálním postižením včetně přidružených smyslových nebo tělesných vad.
Základním posláním domova pro osoby se zdravotním postižením Vincentinum ve Šternberku je poskytovat přiměřenou podporu a péči dětem, mládeži a dospělým lidem s mentálním nebo vícenásobným postižením tak, aby prožívali spokojený život, který se bude přibližovat životu v běžném sociálním prostředí. Velký důraz je kladen na rozvoj individuálních schopností a dovedností uživatelů služeb tak, aby docházelo k jejich maximálně možné soběstačnosti a nezávislosti na daných službách.
Při příležitosti vydání nového čísla časopisu 1/2013 o Deinstitucionalizaci sociálních služeb jsme se zeptali ředitele zařízení Vincentinum, pana Karla Ryjáčka:
V čem došlo ve vašem zařízení k nejpodstatnějším změnám v souvislosti s transformací sociálních služeb?
Změny, které nastaly v souvislosti s pilotním projektem transformace, ovlivnily všechny oblasti života zařízení Vincentinum. Transformační proces vstoupil před 4 lety do života 207 obyvatelů pobytové sociální služby, jejich opatrovníků a rodinných příslušníků. Projekt vyvolal mnoho otázek a nejasností nejen u 190 zaměstnanců Vincentina, ale také u široké veřejnosti.
V životě klientů nastaly změny zaváděním standardů kvality, neboť individuální plánování poskytované podpory jsme zaměřili na hledání nových cest a možností klienta tak, aby byl na službě co nejméně závislý. Zaměstnanci Vincentina absolvovali řadu vzdělávacích aktivit, získávali potřebné vědomosti, naučili se nové metody práce. Pracovníci se účastnili workshopů, konferencí a supervizí organizovaných Národním centrem pro podporu transformace pobytových služeb, reflektovaly nové přístupy ze zahraničí i příklady dobré praxe poskytované v České republice.
Co je tedy cílem plánovaných změn a jak tyto cíle hodnotí klienti?
Celý projekt transformace je spojen s mottem: "Život v ústavu je hendikepem nejen pro postižené." To souvisí s transformačním záměrem "rozdrobit" velkou pobytovou službu do komunity, naučit se využívat dostupné návazné sociální i jiné služby, popřípadě iniciovat v regionu vznik nových služeb, zapojit se do komunitního plánování v místě nového bydliště uživatelů a tyto i další budoucí aktivity koordinovat s potřebami a požadavky zřizovatele.
Smyslem transformace není pouze přestěhování klientů z instituce do domácností, ve kterých budou bydlet lidé, kteří spolu chtějí zažít příjemné chvíle, ale snahou je, aby v budoucnu někteří z našich klientů docházeli do zaměstnání, pracovali v dílnách, smysluplně trávili čas, využívali i jiné běžně dostupné služby a aby byl jejich život stejný či podobný životu jejich vrstevníků v daném regionu. Našim cílem je ukázat obyvatelům měst a obcí, ve kterých budeme poskytovat sociální služby, že lidé s postižením zvládnou žít, pracovat a radovat se společně s nimi.
Existují nějaké bariéry které přeměnu organizace znesnadňují? Jak jim čelíte?
Ve všech popisovaných oblastech najdeme problematická místa: skepse klientů a jejich obava z neznámého, malá podpora ze strany některých opatrovníků, nedostatek návazných sociálních služeb, nepružné myšlení části pracovníků, jejich jistá obava o zaměstnání a nutnost rekvalifikace některých z nich dle budoucích potřeb organizace, nepřející postoje určitých skupinek veřejnosti, které mohou vyplývat z nedostatečné informovanosti, obavy organizace z nedostatku financí a další.
Bylo by hodně zvláštní, kdy vše běželo bez problémů a bez motivačního působení na ostatní. Prevencí problémových oblastí je osvěta transformačního procesu na různých úrovních, medializace pilotního projektu ve sdělovacích prostředcích a na internetu, hledání příkladů dobré praxe, pořádání kulatých stolů, aktivní zapojování pracovníků organizace do komunitního plánování sociálních služeb v jednotlivých regionech a střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v kraji, aktivní zapojení uživatelů do života v obci, dny otevřených dveří apod.
Jaké jsou vaše pozitivní a negativní zkušenosti s transformací SS ve vašem zařízení?
Jako pozitivum vnímáme ještě větší otevření se veřejnosti a její hlubší zájem o dění ve Vincentinu, naši uživatelé jsou již bráni jako „plnohodnotní“ obyvatelé obce. Drtivá většina našich zaměstnanců tento proces vítá a je pro ně další velkou pracovní motivací. Celkem 68 našich uživatelů se díky projektu přestěhuje do běžné komunity z prostředí starých budov, které jsou pro poskytování sociálních služeb již naprosto nevyhovující. Jako pozitivní průvodní jev pilotního projektu je také vnímáno mírné zvýšení zaměstnanosti v regionu v souvislosti se zajištěním provozu v nových lokalitách.
Jako negativní může být vnímána ta skutečnost, že v budově bývalého kláštera zůstane i nadále bydlet v domově pro osoby se zdravotním postižením přibližně 140 klientů na jednom místě. V současné době nás asi nejvíce trápí dlouhá doba, která již uplynula od počátečního schválení transformačního plánu, přes připomínkování a schvalování projektové dokumentace ministerstvem, až po samotné budoucí zahájení realizace nových staveb a rekonstrukcí objektů a přestěhování prvních klientů.
Velmi pozitivně zde vnímáme roli našeho zřizovatele, Olomouckého kraje, který transformační projekt podporuje a hledá dostupné způsoby, jak jeho průběh v této fázi urychlit a navázat dalšími kroky na stanovený transformační plán a jeho harmonogram.
A jak postupné změny prožívají klienti vašeho zařízení?
Z úst našich klientů, kteří se průběhu transformace a přípravy na nový život aktivně účastní, můžeme každodenně slyšet: „už se moc těším, až si sama uvařím to, co mi chutná“, „moc se těším do nového bytu“, „kdy už bude nový domek postavený?“ ap. Poskytování služby mimo instituci souvisí především s respektováním a dodržováním lidských práv, zodpovědností klientů za vlastní rozhodnutí, a to jak dobrá, tak i špatná, vyhodnocováním rizik, popřípadě vyrovnáním se s osobními neúspěchy.
Každodenní rozhovory s našimi klienty nám potvrzují, že po počátečních obavách se na změny ve svých životech těší. Dostanou jedinečnou životní šanci, která jim pomůže žít tak, jako většině jejich vrstevníků.